We vergeten allemaal wel eens wat. Van het zetten van een wekker (gaap) tot de sleutels van de voordeur (oeps).

Online worden er ook veel dingen vergeten. Ter ere van “I forgot day” hebben we de dingen die het vaakst vergeten worden verzameld. Dit is de top 3.

3 – Je bent verhuisd

Afhankelijk van wat voor en hoe veel diensten je gebruikt, krijg je misschien maar eens per jaar een factuur. Niet verwonderlijk dan ook dat wij niet bovenaan het lijstje van verhuisberichten staan.

Toch is het belangrijk om te zorgen wij je goede post- en e-mailadres hebben. Want het is toch vervelend als er opeens een aanmaning op de (digitale) deurmat valt.

Tip: ga je verhuizen, scroll dan eens door de afschrijvingen in Internetbankieren van het afgelopen jaar. Veel posten komen daarin maandelijks terug (denk aan huur, energie en verzekering), maar er zal ook genoeg per kwartaal of zelfs per jaar gaan. Dit zijn precies de partijen waar je vergeet je profiel te updaten.

2 – Je hebt een website

Je computer geeft iedere week wel een melding. Of je opnieuw wilt opstarten, want er is weer een update. Met een beetje mazzel, doet je telefoon dat ook. Sterker nog, mijn Kobo e-reader begon ook spontaan te updaten toen ik net lekker op de bank lag gisteren.

Toch vreemd dat het updaten van een website vaak vergeten wordt. Terwijl zo’n website wordt gebruikt als visitekaartje, communicatiekanaal of zelfs het brood op de plank. Pas als er iets fout gaat, wordt er aan de bel getrokken (maar dan ben je te laat).

Tip: zet een afspraak in je agenda die periodiek terugkomt. Controleer bijvoorbeeld iedere week of je website het nog doet en geen foutmeldingen geeft, en log dan ook even in om te kijken of er updates beschikbaar zijn.

1 – Dat verdraaide wachtwoord…

Met stip op nummer 1.

“Ik moet mijn Outlook opnieuw instellen, maar weet mijn wachtwoord niet meer.”

Gelukkig valt dat best gemakkelijk te herstellen. Je hoeft er alleen maar voor in te kunnen loggen in de klantenpagina. Weet je daar het wachtwoord ook niet meer van? Dan is het misschien tijd voor een wachtwoord-manager.

De consumentenbond heeft daar laatst nog eens een test van gedaan, de resultaten zie je op hun website (helaas alleen als je een abonnement hebt). Beveiligingsguru heeft er afgelopen februari ook nog een stuk over geschreven, dat is wel gewoon in te zien.

Bonus – Beveiligd communiceren

Twee jaar geleden werd de AVG actief. Alles wat met het verzamelen van persoonlijke gegevens te maken heeft, moet vanaf dat moment met “passende technische en organisatorische maatregelen”. Dat betekent dus dat je veilig moet werken.

Stel je e-mailprogramma daarom in om versleuteld te maken via SSL of TLS. En zorg dat je website niet alleen up-to-date is, maar ook gebruik maakt van een SSL-certificaat. Hierdoor voorkom je dat internetcriminelen met de gegevens van jouw klanten aan de haal kunnen gaan, ze of kunnen luisteren of te infecteren met allerlei ongein.

Dit artikel is geplaatst op 3 juli 2020.
Het kost je ongeveer 3 minuten om het te lezen.