Sinds vanmorgen staat één van onze datacentra, ESYnet, op een blacklist. Dit betreft de blacklist aangeleverd door partij UCEProtect. Hierdoor kan het zijn dat u bij het verzenden van e-mail een foutmelding krijgt, deze zal er ongeveer zo uitzien:

SMTP error from remote mail server after RCPT TO:
<eenemailadres@ontvanger.nl>:<br> host ontvangende.hosting.partij [1.2.3.4]: <br> 550-rejected because [uw ip adres] is listed at dnsbl-3.uceprotect.net <br> 550-Your ISP LEASEWEB LEASEWEB AS/AS16265 is UCEPROTECT-Level3 listed for <br> 550-hosting a total of 829 abusers. See: <br> 550 http://www.uceprotect.net/rblcheck.php?ipr=[uw ip adres]

De manier waarop UCEProtect werkt, is van individuele spammers te achterhalen in welk datacentrum ze gehost worden. Dit houden zij bij en wanneer er veel spammers in hetzelfde datacentrum staan, markeren ze het gehele datacentrum als een risico. Dit is een erg agressieve manier van het opbouwen van een blacklist, maar wordt helaas wel door bepaalde providers en ontvangers gebruikt.

Wij zijn in contact met ESYnet om te achterhalen hoe dat dit heeft kunnen gebeuren en wanneer dat er een oplossing verwacht wordt. We verwachten in de loop van de ochtend een officieel statement te ontvangen. Ter verduidelijking: het is niet uw IP adres dat geblokt wordt omdat u spam zou staan te versturen. Het is het gehele datacentrum (met vele duizenden klanten en enkele honderdduizenden IP adressen) wat hier last van ondervindt.

Wanneer er meer informatie beschikbaar komt, zal dit ook hier gepubliceerd worden. Meer informatie over UCEProtect vindt u op http://www.uceprotect.net/, de huidige stand van de level-3 blokkades door deze partij vindt u ophttp://www.uceprotect.net/en/l3charts.php .

— update 13:30 —

Een officieel statement hebben we nog niet ontvangen. Wel hebben we enkele IP adressen genoemd gekregen welke onder ons beheer vallen. Eventuele problemen op deze servers zullen we met de eigenaren bespreken.

Ondervindt u last van de blacklisting? Probeert u dan tijdelijk een andere uitgaande mailserver in te stellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de uitgaande mailserver van uw internetprovider of van Google / Microsoft.

— update woensdag 14 mei —

Helaas hebben we nog geen verbetering gemerkt in de situatie. Wij hebben onze controle op spammers verscherpt en hopen hiermee ons steentje bij te kunnen dragen aan een versnelde oplossing van de problemen. Merkt u zelf rare dingen, bijvoorbeeld het ontvangen van veel bounce e-mails of vertraagde e-mail verzending? Stel ons dan op de hoogte, wij kunnen dan controleren of uw e-mail adres of server misbruikt wordt voor spamverzending.

— update 15:15 —

Ondertussen zijn er her en der wat artikelen online verschenen over deze blokkade. De algemene trend is toch wel dat men het belachelijk vindt dat er gebruik gemaakt wordt van de diensten van UCEProtect.nl. Dit is natuurlijk begrijpelijk, want om een hele range IP adressen te blokkeren omdat er een paar spammers tussen zitten, is wel heel agressief. Dat zou hetzelfde zijn als iedere Volkswagen verbieden om op de snelweg te rijden, omdat er vaak te hard gereden wordt door Volkwagen Golfjes…

http://webwereld.nl/beveiliging/81270-spambestrijder-blokkeert-ziggo–vraagt-geld-voor-whitelisting

http://www.webhostingtalk.nl/netwerk-storingen-en-updates/184627-leaseweb-asn-nummer-op-uceprotect-blacklist.html#axzz31gbQflxI

— update 15:30 —

Om te beginnen een rectificatie van de update van gisteren. ESYnet heeft gisteren wel een officiële verklaring geplaatst op hun NOC-pagina.

Belangrijker nieuws is echter dat de L3-vermelding bij UCEProtect is opgeheven. Hoe of waarom dit ineens zo is, is op dit moment nog onbekend. Wellicht dat er voldoende spammende servers zijn getraceerd en uitgeschakeld, zodat de listing werd opgeheven. Hopelijk is hiermee het einde van dit debacle bereikt.

Dit artikel is geplaatst op 13 mei 2014. Het kost je ongeveer 3 minuten om het te lezen.