Heeft u opeens last van een mopperend e-mailaccount op uw telefoon of computer? Waarschuwingen over een beveiligde verbinding die het aangeboden certificaat niet accepteert? Dan is dit artikel voor u.
We hebben het al vaker genoemd de afgelopen weken, maar Flexwebhosting voert op verschillende fronten onderhoud uit. Niet alleen zijn er vernieuwde Algemene Voorwaarden uitgedeeld en worden er bepaalde servers niet langer ondersteund, maar ook het goed en veilig kunnen e-mailen met hostingpakketten wordt uitgerold op servers waar dit nog niet op beschikbaar was. Dit laatste kan echter tot foutmeldingen leiden binnen uw e-mailprogramma’s, of dat nu op een laptop of telefoon is, Windows of Apple.
De oorzaak
Steeds meer servers worden geupdatet naar de nieuwste standaarden. Hierbij worden er ook nieuwe certificaten geinstalleerd om het beveiligd emailen beter te laten verlopen. Helaas kan dit ten gevolge hebben dat u een melding krijgt dat het certificaat niet vertrouwd kan worden.
Dit wil niet zeggen dat het certificaat slecht is of iets dergelijks. Het heeft ermee te maken dat de naam waarmee er verbinding met de server wordt gemaakt niet overeen komt met wat het certificaat toelaat. Misschien kunt u het zich nog herinneren dat doen u ‘ooit, lang geleden’ het e-mailaccount op uw computer of telefoon heeft ingevuld een melding te zien kreeg, iets met een localhost certificaat. Daar heeft u toen vast geklikt op ‘vertrouwen en doorgaan’ en alles werkte.
De oplossing
Leuk om te weten wat de reden is, maar hoe kom je er van af? Om te beginnen moet er natuurlijk gebruik gemaakt worden van de juiste instellingen. Deze vindt u terug in uw klantenpagina.
De oplossing hiervoor is in veel gevallen slechts een kleine aanpassing. De servernaam (ook wel hostnaam genoemd) veranderen naar een servernaam die voldoet aan de eisen van het certificaat zorgt ervoor dat het certificaat vertrouwd kan worden. Hierdoor kunt u dan ook meteen een beveiligde verbinding opzetten tussen uw email programma en de server waar uw pakket op staat. De correcte servernaam voor uw pakket kunt u in de pakketgegevens pagina van het hostingpakket vinden.
In sommige gevallen houdt het email programma instellingen vast en lukt het omzetten van de servernaam niet meteen. Het e-mailprogramma volledig afsluiten en dan weer opstarten is vaak voldoende om de wijzigingen wel doorgevoerd te krijgen. Indien u dit op een mobiele telefoon wilt doen is het vaak handiger om de telefoon te herstarten.
Mocht u problemen ondervinden bij het instellen van deze aanpassing dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen zodat wij u verder kunnen helpen.
/squirrelmail
Naast het gebruik van de hierboven genoemde certificaten zijn er nog een paar andere zaken die wat anders verlopen dan u wellicht gewend bent.
Wanneer u Squirrelmail gebruikte om uw e-mail online te bekijken, zult u erachter komen dat deze niet langer meer beschikbaar is. Squirrelmail is een pakket dat helaas erg weing geupdatet wordt en daardoor werkt het niet goed samen met de nieuwere PHP versies. De laatste officiële versie die de ontwikkelaars van Squirrelmail hebben uitgebracht stamt al uit 2011…
In plaats hiervan zijn we enkele jaren geleden de overstap naar RoundCube begonnen. Deze webmail-client wordt wél nog actief ontwikkeld en biedt functionaliteiten en een interface die nog het meeste overeen komt met moderne e-mailprogramma’s.
U kunt de RoundCube webmail ten alle tijden bereiken via de link in de pakketgegevens pagina van uw hostingpakket of via uw eigen domeinnaam, gevolgd door /webmail. Bijvoorbeeld http://jansenenjanssen.nl/webmail. U wordt dan automatisch doorgestuurd naar de juiste, beveiligde RoundCube-pagina.
Het kan zijn dat het automatisch invullen van de gebruikersnaam en het wachtwoord niet meer gedaan wordt. De webbrowser houdt namelijk een lijstje bij dat aangeeft dat een inlogveld op een bepaald adres een bepaalde waarde moet krijgen. Echter wordt u vanaf nu standaard naar een beveiligd adres van de server doorgestuurd. Het opnieuw handmatig invoeren van de inloggegevens en het laten opslaan door de webbrowser zou voldoende moeten zijn om ook dit weer te laten werken.
/flexadmin
U weet het waarschijnlijk al, maar inloggen in uw hostingpakket gaat gemakkelijk via de klantenpagina. U komt dan direct in het controlepaneel van uw hostingpakket uit.
‘Vroeger’ werd er echter gebruik gemaakt van de /flexadmin-loginpagina. Dan ging je naar http://jansenenjanssen.nl/flexadmin en kwam je bij het hostingpakket uit. Ook dat werkt tegenwoordig net ietsje anders: dat is vanaf nu http://jansenenjanssen.nl:2222. Ook deze link wordt automatisch doorgestuurd naar de juiste, beveiligde URL.
Inloggen via de klantenpagina blijft gewoon werken zoals het al deed, hier is niets aan veranderd.
Conclusie
Het mag blijken: er gaat het een en ander veranderen voor uw hostingdiensten. Voor nu is het even doorbijten. Maar als we klaar zijn, worden we er wel nog beter van.
Dit artikel is geplaatst op 04 mei 2018. Het kost je ongeveer 4 minuten om het te lezen.