Er zijn tientallen hulpmiddelen beschikbaar om betere resultaten te behalen bij zoekmachines, zodat ook jij als niet-expert zelf aan de slag kunt met je zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Dit is deel twee in onze vierdelige serie over SEO. Vorige week Schrijven voor betere zoekresultaten. Volgende week de meest gemaakte fouten op jouw website.

In het artikel van vorige week ging het over het schrijven van je tekst. Hoe je met een pakkende titel, goede koppen en subkoppen en een vlot lopende tekst een goede basis hebt voor een blogpost met een hoge kans op een goede zoekmachine-ranking.

Wat zou het toch handig zijn als je op de een of andere manier kon controleren of je op de goede weg zit…

Natuurlijk kan dat! Vandaag krijg je een lijst met de handigste tools voor SEO en zoekmachines.

Mooie bonus? Ze zijn allemaal gratis!

Onderdelen

Een traject om je vindbaarheid te vergroten, bestaat ruwweg uit vier delen.

Je begint met het onderzoeken van je inhoud. Met welke termen wil je gevonden worden? Waar blink je op uit? Waar wordt veel op gezocht, maar is nog weinig over te vinden?

Als je weet waar je je op gaat richten, komt er een stukje techniek kijken. Hoe snel laden je pagina’s, heb je veel fouten en doorverwijzingen op je site, ziet het er zowel op desktop als op mobiel goed uit?

Bezoekers komen vanuit verschillende hoeken op je website uit. Je hebt een nieuwsbrief rondgestuurd, linkt vanuit een klantenportaal of hebt een reclamebanner op een forum geplaatst. Hoe zit het met deze links? Wordt er gebruik van gemaakt?

Ten slotte doe je natuurlijk hard je best om zo goed mogelijk uit de bus te komen. De laatste stap is dan ook het bijhouden van de resultaten.

Voor alle vier van deze stappen heeft internetgigant Google een oplossing. Wil je nu niet (helemaal) afhankelijk zijn van deze partij, bieden andere aanbieders zoals Moz en Seobility een goed alternatief, zij het met betaalde opties binnen een gratis account en soms te nadrukkelijk gericht op de Amerikaanse markt.

Stap 1: Zoektermen onderzoek

Het bepalen van de zoekwoorden en sleutelwoorden is belangrijk voordat je gaat schrijven. Ze zijn je startpunt voor de inhoud van je pagina’s en blogartikelen.

Bloggers zijn daarom altijd op zoek naar nieuwe zoekwoorden om te gebruiken voor hun inhoud. Voornamelijk woorden waar veel op gezocht wordt of die populair zijn en waarvoor er (nog) weinig goede resultaten zijn.

Google Trends biedt hier een uitkomst. Door te selecteren op periode, geografische locatie en een zoekterm zie je precies waar op gezocht werd. Zoek je bijvoorbeeld op WordPress, zie je dat de meeste mensen de afgelopen week gezocht hebben op plug-inwebsite en theme. Het meeste in Noord-Holland, minder in Limburg en Zeeland.

Met deze informatie kun je een sociale campagne invulling geven. Stel je de periode in op een jaar en zie je duidelijke pieken (of juist dalen), dan weet je in welke periode bepaalde inhoud populair is. Om een voorbeeld te geven: dit is de grafiek voor barbecue van de afgelopen 5 jaar.

A927NCOy6xugHOoCTSScpqTJjtAR6LcHP0WBAoYk.png

Je review van de vijf populairste barbecues van dit jaar kun je dus beter niet in januari plaatsen, maar even uitstellen tot april.

Moz heeft soortgelijke functionaliteit. Zoek je daarmee op WordPress, krijg je een overzicht van de zoekterm en suggesties voor gerelateerde zoekwoorden. Moz geeft aan dat er veel gezocht wordt op inloggenthemes en handleiding, net iets andere resultaten dus. De keerzijde van Moz is wel dat er maar een beperkt aantal keer gezocht kan worden en een abonnement $179 per maand kost om die limiet op te heffen.

Heb je dat ook wel eens? Dat je op Google iets wil gaan zoeken en na het eerste woord je vraag al je vraag in beeld staat? Voorspellen, noemen ze dat. Answerthepublic.com maakt hier gretig gebruik van. Ze geven je een overzicht van alle voorspelde vragen met jouw gekozen zoekwoord, onderverdeeld in verschillende rubrieken.

6q1z3RRBzurtn27sNU2WDBS7oyngdKedN1JDreaf.png

Leuk om eens een andere invalshoek te vinden!

Stap 2: Technische verbeteringen

Je (nieuwe) inhoud moet goed bereikbaar zijn. Snelheid, het tegengaan van foutmeldingen en een goede mobiele weergave zijn hierbij van belang.

Google Search Console geeft hierover meer informatie. Laden je websites te traag, heb je een sitemap, zijn alle pagina’s responsive.

Een ander onderdeel focust zich meer op de snelheid en verbeteringen daarin. Google Page Speed adviseert bijvoorbeeld over het aantal bestanden en het formaat daarvan, de hoeveelheid en het type afbeeldingen en de snelheid waarmee je website laadt.

Seobility heeft, net als Moz, gratis en betaalde functionaliteit. Ook met een gratis account kun je een goed beeld krijgen van welke pagina’s je kunt verbeteren. Je krijgt snel een overzicht van pagina’s met dezelfde titels of omschrijvingen, pagina’s die niet gecontroleerd kunnen worden en andere verbeterpunten. Stel dat je wijzigingen gemaakt hebt naar aanleiding van het rapport, kun je zonder betalen één keer per 24 uur een nieuwe controle aanvragen.

epSKkTEQx3XeAHCI0sqM6RjKMzZ04VUNn4DkjtVs.png

Stap 3: Invloeden van buitenaf

Waar je website op het internet bekend staat, is ook belangrijk voor je ranking. Word je genoemd op gerespecteerde websites, voegt dat waarde toe aan jouw pagina’s. Sta je gelinkt tussen honderden spam-reacties onder een willekeurige blogpost… not so much.

Het is ook goed om te weten waar je links op binnenkomen. Linken er bijvoorbeeld veel websites naar de homepage, dan kan dat betekenen dat je wel een bekende bent, maar niet bekend staat om een specifiek onderwerp. Als juist een bepaalde pagina of artikel veel gelinkt worden, maken die dus wél indruk en zou je je nog verder kunnen onderscheiden als expert op dat gebied.

Google Search Console laat in hun linkjes-overzicht in één oogopslag zien welke websites naar welke van jouw pagina’s linken.

Tip: Maak je gebruik van een tijdelijke plek op het internet om bijvoorbeeld een nieuwe website te maken? Sluit ook daar je Google tracking code op aan. Dat kan je helpen ontdekken dat je misschien nog eens zo’n tweede website bent vergeten weg te halen…

Seobility biedt in de gratis variant drie backlinks aan. Dat is dus niet veel. Moz doet dat dan beter, daar zijn het er maximaal 30. Laatstgenoemde geeft zelfs specifiek aan vanaf welke pagina op de externe website naar je gelinkt wordt.

Stap 4: Resultaten bijhouden

Geef toe. Je doet dit maar voor één reden: je wilt resultaten boeken. Zichtbaar worden in de zoekmachines. Meer verkeer – en verkopen – via je website. Weten of al je harde werk wat opbrengt.

Ja, ook hiervoor kun je terecht bij de bron: Google Search Console. In het prestatie-overzicht zie je direct of je de afgelopen periode je positie op de online markt hebt versterkt. Of juist niet…

DdWWqdchw1tLC8JPuCzwuMNMpQShvz2f3VGAJIjK.png

Google is niet de enige die je hierbij van dienst kan zijn. Seobility stuurt je wekelijks een Keyword Monitoring Report met de resultaten van de voorgaande week. In één oogopslag zie je direct of er voor de vooraf opgegeven zoekwoorden een verandering is geweest. Hun online portal biedt je nog meer informatie en naast de optie om gratis 10 zoekwoorden in te stellen, ook 3 concurrenten om in de gaten te houden. Kun je je direct vergelijken en misschien zelfs wel een beetje spieken.

Betaalde alternatieven

Er zijn tientallen tools en websites die een of meerdere van bovengenoemde functionaliteit aanbieden. Het blog van Wessels Teksten en het (Engelstalige) YouTube kanaal van Josh Bachynski geven bijvoorbeeld een wereld aan informatie.

Vind je het niet erg om de creditcard uit je portemonnee te vissen, geven betaalde websites zoals Ahrefs voor je zoektermenonderzoek en rank tracking en Majestic voor je backlink onderzoek je ook nog veel mogelijkheden en maken ze de SEO-gezondheid van je website inzichtelijk. Installeer de software van Screaming Frog op je PC voor een gemakkelijk overzicht Volg een training bij Frankwatching en leer zelf hoe je met techniek, inhoud en populariteit je website verbetert voor de beste resultaten op het web.

Voor wie er niet tientallen of honderden euro’s aan uit wil geven en het alsnog zelf moet doen of er tijd in moet investeren, hebben we de perfecte oplossing.

Onze SEO-DIENST scant je website en geeft je advies over hoe je deze kan verbeteren. We bepalen op basis van je eigen zoekwoord extra sleutelwoorden en vertellen je welke teksten herschreven moeten worden.

Het doel? Die felbegeerde eerste pagina in Google! Al vanaf € 25 per maand per zoekwoord in de top 10. Nog beter, we hanteren hierbij het zogenaamde no cure, no pay principe. Met andere woorden: sta jij niet op de eerste pagina, sturen wij je geen factuur.

Interesse? Stuur ons een mail op seo@flexwebhosting.nl en zet ons voor je aan het werk. Hoef je alleen zelf nog maar de resultaten bij te houden.

Dit artikel is geplaatst op 11 juni 2019. Het kost je ongeveer 8 minuten om het te lezen.