Met de enorme populariteit van WordPress, kan dit platform natuurlijk niet ontbreken in onze serie. In dit vierde deel en afsluiting van onze SEO-maand krijg je de beste tips om jouw WordPress site zoekmachine klaar te stomen.

Dit is het laatste deel van onze vierdelige serie over SEO. Vorige week de vijf meest gemaakte fouten (en de oplossingen daarvoor).

Dat WordPress al lange tijd het meest gebruikte platform is voor websites en blogs over de hele wereld, is geen nieuws. Dat dit nog wel even zo zal blijven, zal dan ook niemand verbazen. Bijna wekelijks komen er updates met nieuwe functionaliteit of verholpen fouten.

Je kunt ook (of zelfs?) met een WordPress website of blog hele goede resultaten boeken op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Soms zit hiervoor de optie al in WordPress zelf, soms is het een kwestie van een plug-in installeren of eens iets anders doen dan dat je gewend bent. In dit laatste deel in onze serie SEO-artikelen krijg je wat tips om je website nog beter te laten scoren. Dus, pak een kop koffie, log in op je dashboard en Let’s go!

Yoast SEO plug-in

Dit is direct een sterke binnenkomer. Met ruim vijf miljoen actieve installaties en een gemiddelde score van 5 sterren door bijna zevenentwintig duizend gebruikers, mag de Yoast SEO plug-in met recht de (met afstand) meest populaire en gebruikte SEO-plug-in voor WordPress genoemd worden.

Deze plug-in heeft een gratis en betaalde versie. Zelfs de gratis versie biedt al zo veel functionaliteit dat die eigenlijk onmisbaar is voor iedere website die met SEO aan de gang wil. Alleen al de directe SEO-analyse die Yoast uitvoert terwijl je aan het typen (of plakken) bent, is het waard om de plug-in te installeren.

jdVbWylEttmYBc4mV7nFCC9zTU3e3bjW51Q85kkp.png

Verder heeft Yoast SEO zo veel functionaliteit, dat het onbegonnen werk is om die hier allemaal te benoemen. Niet getreurd, een aantal komen verderop in dit artikel nog wel voorbij.

Permalinks

Iedereen houdt van duidelijkheid. Niet alleen je bezoekers, maar ook de robots die je webpagina’s indexeren, willen weten waar ze aan toe zijn. Dat begint al met je URL, de link van je pagina. WordPress noemt dit permalinks, wij noemen het gewoon leesbare URL’s.

Standaard stelt WordPress de URL uit SEO-oogpunt slecht in. Want ?p=54 in de adresbalk vertelt mij als bezoeker -en dus ook bijvoorbeeld GoogleBot- niets over wat er op de pagina te vinden is. Andere opties, zoals Berichtnaam of een aangepaste structuur met een Categorie er in verwerkt, zijn veel duidelijker. Een link wordt dan een onderdeel van je pagina en ondersteunt de inhoud, waardoor deze extra mee telt in de beoordeling van de ranking.

xoNf5sPjoYoqpuaV7j4jiKNMtcwiprLbZotcnLWE.png

Om permalinks in te stellen is een .htaccess-bestand nodig. Als je er nog geen hebt, maakt WordPress het automatisch aan zodra je de instellingen bij de permalinks aanpast. Ook vind je onder de Extra functies van Yoast de Bestandsbewerker om het .htaccess en robots.txt bestand aan te kunnen passen.

Sitemap

Het niet hebben van een sitemap is een van de meest voorkomende fouten die gemaakt worden bij het goed willen laten scoren van een website bij de zoekmachines. En dat, terwijl ze er eigenlijk juist in twee varianten zouden moeten zijn.

XML sitemap

Robots willen graag linkjes zien. Die kunnen ze volgen en daar zijn ze voor gebouwd. Een XML-sitemap is niets anders dan een (vaak) automatisch gegenereerde inhoudsopgave van je hele website. Hierop staan alle berichten en pagina’s genoemd in een voor een robot logische indeling. Met het blote oog snappen we er niks van, maar een crawler wordt er blij van.

E01YSFQfEsICh33aGCnam6XAYYWJnmJ8GqwNsJ3E.png

Het maken van een XML-sitemap doet Yoast voor je. Je vindt dat terug onder Algemeen > Functies > XML-sitemaps. Zorg daar dat die Aan staat.

HTML sitemap

Dat blote oog wil ook wat. Vooral als je een uitgebreide website hebt waarin niet iedere pagina los in het menu te vinden is, is een HTML-sitemap een echte aanwinst.

Als je een kleine website hebt, hoeft dat niet eens een aparte pagina te zijn. Je zou dan gewoon in de footer van je website alle pagina’s een linkje kunnen geven. Het gaat er maar om dat ik als bezoeker zonder al te veel omzwervingen meteen een pagina kan vinden.

Een HTML-sitemap kun je zelf maken. Je maakt hiervoor een nieuwe pagina aan en noemt (en linkt) daar alle pagina’s en artikelen op. Voordeel: je hebt de complete controle over je sitemap en houdt het in je eigen beheer. Nadeel: je moet na iedere nieuwe of verwijderde pagina of blogpost je sitemap bijwerken.

Liever geen gedoe? Gebruik dan de Simple Sitemap plug-in van David Gwyer.

Interne links

Links zijn belangrijk. Zo ver zijn we al. Daarom is er een duidelijk menu en heb je sinds drie tellen geleden ook een sitemap of twee.

De volgende stap is het intern doorlinken naar relevante pagina’s of artikelen. Dit dient twee doelen:

  1. Een crawler heeft weer een link om te volgen: hoera!
  2. Een bezoeker is eerder geneigd om op een link in een pagina te klikken, dan om in een menu of op een website te gaan zoeken.

Beide punten zijn goed voor je SEO score. Vooral het tweede punt blijkt ondergewaardeerd. Als bezoekers steeds terugkeren na de zoekmachine als ze je pagina gescand of gelezen hebben, geeft dat bij Google aan dat het aangeklikte resultaat klaarblijkelijk niet het gewenste antwoord heeft gegeven. Dit is een ranking factor: bij een volgende soortgelijke zoekopdracht wordt jouw pagina lager gewaardeerd.

Door in je artikel te verwijzen naar andere pagina’s of artikelen op je eigen website, hou je bezoekers binnen en zijn ze (als je informatie relevant is) minder snel geneigd om terug te keren naar de zoekmachine waar ze vandaan kwamen. Dit is een goed teken en telt dus positief mee in je beoordeling.

Social media

Als we het dan toch over links hebben: gebruik jij je socialmediakanalen wel genoeg? Of vergeet je net als ik om een nieuwe post in te plannen bij FaceBook en Twitter? Een plug-in binnen je WordPress dashboard kan je dan helpen met het beheren van je sociale media.

Plug-ins voor sociale media zijn er in twee varianten en kun je gebruiken om:

  1. een blogpost automatisch op jouw socialmediaaccount te publiceren; of
  2. bezoekers een gemakkelijke manier te bieden om jouw artikel zelf te delen op hun eigen tijdlijn

Zowel het zelf publiceren als het laten vernoemen spelen een rol voor je bezoekersstromen. Met de eerste optie deel je de inhoud met een vertrouwde groep volgelingen, terwijl je juist die groep met de tweede optie verleidt om je pagina of artikel onder de aandacht te brengen van hun volgers. Dat zorgt er dan weer voor dat er meer bezoekers naar je pagina komen die dat weer gaan delen en zo gaat het balletje rollen.

Een van de bekendere plug-ins voor het automatisch publiceren is Revive Old Posts van Revive.social. Die plug-in kan niet alleen oudere posts naar je sociale accounts publiceren, maar doet dat ook voor nieuwe artikelen. Het toevoegen van de deel-knoppen voor je bezoekers gebeurt soms al automatisch door je thema. Zo niet, zijn er ontelbare plug-ins te vinden die dat wel voor je doen. Kijk net zoals ruim tweehonderdduizend andere gebruikers eens naar de Social Media Share Buttons plug-in van UltimatelySocial. Installeren, instellen, klaar.

Beveiligd met SSL

Toch nog even onder de aandacht brengen. HTTPS, wat betekent dat een website beveiligd bezocht kan worden door het gebruik van een SSL-certificaat, heeft de toekomst. Niet alleen geeft Google al jaren aan dat HTTPS een ranking factor is, waardoor je website een betere waardering krijgt bij het bepalen van je positie. Ook is het voor steeds meer websites door de regels van de AVG verplicht om een SSL-certificaat op de website te installeren.

Dus. Regel vandaag nog een SSL-certificaat voor je website. Installeer daarna een plug-in zoals Really Simple SSL om je hele website om te zetten naar een beveiligde verbinding, ook die hele oude post waar je nog een linkje naar een http://-adres hebt staan.

Snelheid

Ook snelheid is, net zoals HTTPS, een ranking factor. Een te trage website zorgt er voor dat bezoekers niet blijven hangen en je website zal dan ook niet snel als beste keuze worden aangemerkt door zoekmachines. Snelheidswinst voor je websites haal je op twee manieren.

Caching

Iedere keer dat een bezoeker je website bezoekt, moet de hele pagina op nieuw worden opgebouwd. Niet alleen moeten bestanden voor stijl en lay-out worden gezocht, ook moet in de database de inhoud worden gezocht. Wat is de titel, de omschrijving, welke informatie staat er op die pagina, zijn er gerelateerde pagina’s. Als alle informatie bij elkaar is gezocht, wordt die teruggestuurd naar de bezoeker. Dat zie je terug in de broncode van een pagina.

Een caching plug-in onthoudt die broncode voordat de pagina terug wordt gestuurd naar de bezoeker. De volgende keer dat iemand anders diezelfde pagina bezoekt, kan de plug-in dus meteen de broncode terugsturen in plaats van dat WordPress weer eerst die hele inhoud bij elkaar moet gaan zoeken.

cache-definition.png

Diverse plug-ins bieden diverse caching opties en resultaten. W3 Total Cache is een bekende met veel opties, WP Super Cache is zelfs nog populairder. Ze hebben allemaal hun eigen kwaliteiten en specialiteiten, maar in de basis doen ze allemaal hetzelfde: broncode onthouden.

Hosting

Is je website geoptimaliseerd, heb je een caching plug-in, maar wil je nog steeds meer? Snellere en betere hosting kan dan schelen. Kijk bijvoorbeeld eens naar onze SSD-hostingpakketten of zelfs de speciale WordPress hosting. Beter dan dat ga je het bij ons niet vinden.

Door de extra snelle SSD harde schijven, uitgebreide limieten van onder andere het geheugen en geoptimaliseerde configuraties van webserver en database, draait je website op volle toeren. We gebruiken daarnaast op onze WordPress hosting pakketten een premium caching plug-in, die samen met OPCache voor een ongekend snel resultaat zorgt.

Gastbloggen en gastbloggers

Laten we eerlijk wezen: WordPress is in eerste instantie gemaakt als platform om te bloggen. En, belangrijker nog, daar wordt het nog steeds voor gebruikt. Ook al worden er nu de meest prachtige websites zonder blog mee gemaakt, het schrijven van blogs biedt meerdere kansen om je SEO score een boost te geven. Inhoud verandert regelmatig en blijft vers, met gespecialiseerde artikelen kun je goed scoren, nog meer inhoud om in of naar te linken, noem het maar op.

Je hoeft niet alles zelf te schrijven. Zo kun je bijvoorbeeld bloggers benaderen voor een gast-artikel. De zogenaamde gastbloggers zijn schrijvers die dan zelf een artikel schrijven en dat onder hun eigen naam plaatsen op jouw blog. Soms gebeurt dat gratis en is een link naar hun eigen blog en de daaruit volgende exposure al voldoende betaling. Andere auteurs vragen een vergoeding voor het schrijven van een artikel. Het is maar wat je afspreekt.

Het fijne van deze optie is dat je niet in een continue strijd zit om op tijd -of vooruitgepland- artikelen te schrijven. Bekende internetrechtblogger Arnoud Engelfriet plaatst bijvoorbeeld iedere werkdag een nieuw artikel, met uitzondering van twee weken zomervakantie. Dan vraagt hij steevast tien gastbloggers die een artikel voor hem schrijven. Alles mag, zo lang het maar een verband heeft met internetrecht.

Ditzelfde uitgangspunt kun je natuurlijk ook omdraaien. Schrijf zelf een artikel voor iemand anders zijn of haar blog. Hierdoor krijg je als schrijven of bedrijf direct zichtbaarheid bij een groep lezers die zich interesseren in hetzelfde onderwerp, maar jou nog niet kennen. Door in het gastartikel een aantal links te plaatsen naar jouw website, scoor je ook nog eens belangrijke backlinks. Win-win dus.

Voorwaarde voor zowel gastbloggen als gastbloggers is natuurlijk wel dat het artikel aansluit bij de doelgroep van de website. Een artikel over de beste barbecues voor deze zomer slaat misschien niet aan op een website met georganiseerde trektochten door Alaska…

En verder…

Inmiddels zijn we een maand verder en, afgaande op de positieve reacties die ik in de mailbox voorbij heb zien komen, ook wat wijzer. We zijn begonnen met nadenken over schrijven en welke impact dat heeft. Er zijn een paar handige hulpmiddelen voorbij gekomen en heb ik het gehad over de meest gemaakte fouten (of vergeten dingen).

Je bent nooit klaar met SEO. Er valt altijd wel iets te verbeteren. Een nieuw artikel hier, een ander zoekwoord daar. Google en andere zoekmachines updaten met regelmaat hun algoritmes. Werkt iets nu prima, kan dat over een jaar dus misschien niet meer werken.

KZq1HNY6chW4giA2GREZzOfmyWBBLOB6W1QGYE7z.png

Het logisch nadenken wat in de afgelopen paar artikelen voorbij is gekomen, is iets dat alleen nog maar belangrijker gaat worden verwacht ik. Waar computers en robots zo slim worden gemaakt dat ze almaar beter het menselijk brein kunnen nabootsen, zullen de programmeurs steeds meer gebruik gaan maken van menselijke invoer om hun zoekmachines nog beter aan te laten sluiten bij de wens van de gebruikers. Net zo lang totdat er uiteindelijk geen pagina 2 meer hoeft te zijn.

Dit artikel is geplaatst op 25 juni 2019. Het kost je ongeveer 12 minuten om het te lezen.